Ferie Altenau

Göstas sider om tog, sporvogne og lidt andet

Ferien 2019 i Altenau (Oberharz)

Sidst i Juli var vi på en god uges ferie i Harzen. Målet var Altenau som ligger i den vestlige del af Harzen (i det tidligere Vesttyskland). Vi havde været der en gang tidligere og også denne gang havde vi lejet en lille lejlighed, dog i et andet hus end sidste gang. Udlejer kaldte lejligheden for »Panoramawohnung« og det viste sig også at der var en fantastisk udsigt.

Udsigten fra vores balkon
Kort Innerstetalbahn

Vi havde, som sædvanlig, held med vejret, ja det var faktisk over de 30°C flere af dagene. Jeg havde tænkt mig at gøre nogle små jernbaneudflugter til hhv. Braunschweig og Werningerode, men bl.a. på grund af det varme vejr blev det ikke til noget.

Der er i dag ikke nogen jernbane til Altenau, men før 1976 kunne man med tog på Innerstetalbahn komme fra Langelsheim (ikke langt fra Goslar) via Clausthal-Zellerfeld til Altenau. .

Mellem Altenau og Clausthal-Zellerfeld kan man på flere steder se broer og viadukter fra den nedlagte bane.

iadukt nr. 2
Viadukt nr. 3

Man kan læse mere om Innerstetalbahn på følgende Inaternetsider:

Så kom vi på ideen,at jeg ku’ køre hjem med tog, så fik jeg da en ordentlig togrejse på ferien også. Jeg var selvfølgelig med på forslaget og fandt også en meget god forbindelse hjem til Danmark med kun tre togskift (i Hannover, Hamborg og Fredericia). Turen skulle vare 8 timer, og jeg skulle være hjemme kl. 18:50, Men denne rejse kom at forløbe ganske anderledes.

Min tænkte kæreplan
ERX RB 83464

Jeg startede min rejse i Bad Harzburg kl. 10:48 med ERX RB 83464 til Hannover Hbf. Toget var oprangeret af to Lint 54 (BR 622).

Fra Hannover Hbf skulle jeg kære med ICE 882 (München – Hamburg), men det var denne dag erstattet af ICE 2792 da det istedet for 401 var oprangeret af et 403-sæt, men stadig i den samme køreplan. Vi ankom til Hamburg Hbf cirka 5 min forsinket, da vi blev overhalet i Lüneburg af det 35 min forsinkede ICE 78.

Stationsskilt i Hannover

Ankommet til Hamburg Hbf gik jeg fra spor 13 til spor 6, hvorfra IC-tog 384 til Danmark skulle afgå. Når jeg kom til spor 6 ku’ jeg se at ‘mit’ tog »fällt aus« (= var indstillet). Jeg formodede til at begynde med,,at det var DSB som ikke have kommet til Hamborg.Jeg prævede så at finde næste tog mod Neumünster – tog 21020 afg. 15:22 men også dette tog var indstillet! Ligeledes med tog 21120 kl. 15:43.

Efter at have ventet i cirka 25 min kom jeg frem til DB-medarbejderen og spurgte hvad der var sket, samt hvordan jeg ku’ komme til Danmark. Han printede ud en side og gav mig. Ingen information vare sig mundtlig eller på siden om årsagen til de indstillede tog.

Jeg tog dog et tidligere tog (16:34) til Lübeck for at få lidt længere overgangstid end de 9 min (med perronskift) DB-planen havde. Desværre havde jeg ikke gjort mig geografien helt klar – jeg troede at Bad Oldesloe lå bortom Lübeck. men Bad Oldesloe ligger jo før Lübeck.

I planen fra DB stod, at jeg skulle ta toget  kl. 17:15 til Lübeck (uden stop undervejs, ank. Lübeck 17:59) og der tage toget 18:08 tilbage til Bad Oldesloe, og forsætte derfra til Neumünster med toget 18:37.

Siden (udskreven kl. 15:31) var dog slet ikke tipsset den aktuelle situation. Der var tidligere forbindelser man med fordel ku’ ha brugt. Også en række andre strækninger kunne også ha været brugt:

Perronskilt som viser at IC 384 til Danmark »fällt aus«

På den store tavle ku jeg se, at alle tog mod Neumünster var indstillede. Jeg gik derfor til DBs information og stillede mig i en meget lang kø.

Side med alternativ køreplan mod Neumünster – Flensburg – Danmark

Billede over alternative strækninger da Elmshorn – Neumünster (stiplet lilla farve)
var lukket i begge retninger.

Når jeg var kommet hjem undersøgte jeg mulige forbindelser og tider for alternativerne for oven. Jeg har samlet alle køreplanstider for de forskellige alternativer i et regneark, som du kan se, om du klikker her.

Lübeck – Bad Olsdesloe – Neumünster

Men jeg besluttede mig at følge DBs forslag og tog toget 18:08 fra Lübeck til Bad Oldesloe (ank. 18:24). På afgangsskiltet og via højttaler blev der fra Nordbahn oplyst, at afgangen ville blive cirka 15 min. forsinket grundet ankommende tog fra Neumüster var cirka 25 min forsinket. Der stod rigtig mange rejsende og ventede på toget, herunder flere med cykler og/eller stort bagage.

Spor 5 i Bad Oldesloe

Toget fra Neumünster kom kl. 18:45 (25 min sent) og var oprangeret af to Lint-41-sæt. Men, selv om det var to togsæt blev det meget trangt – men jeg var jo heldig at have min rollator, og jeg havde  jo en, om end ret ubekvem, siddeplads på den.

Ved Walkendorf stod der på yderligere et par med barnevogn og nu blev der virkelig trangt! I Bad Segeberg skulle vi krydse med det modkørende tog – vi stod der og ventede i godt 15 minutter og kom afsted cirka ½ time forsinket. Til Neumünster kom vi. kl. 20:01, nu 34 min. forsinket. Den af DB foreslåede forbindelse kl. 19:34 havde (selvfølgelig) kørt (til tiden?).

Neumünster – Flensburg

Nåvel. men så måtte jeg jo vente til toget 20:34. Dette betød jo dog at jeg måtte vente en time i Flensborg (togene til Danmark kører kun hveranden time) og at jeg ikke længere kunde nå sidste regionaltog fra Fredericia til Ejby. Toget blev kørt af ankommende 445-sæt fra Kiel kl. 20:26 : Det var nu første gang jeg kørte med denne togtype.

Lidt om togtyper

Der er dog let at gå forkert ibland togtyperne. Regionaltogene i Schleswig-Holstein er af typen Twindexx Vario fra Bombardier og de har litra BR 445 (motorvognen) hhv. 446 (mellemvogne).

De nye togsæt i NAH.SHs farver (Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein) har DB på Kiel hhv. Flensborg indsat firedelede Twindexx (BR 445). Fra Hamborg Hbf går to sæt sammenkoblede Flügelzug). I Neumünster deles toget. og hver enhed fortsætter til Kiel hhv, Flensborg.

Bombardier Twindexx Vario – BR 445/446

Jeg havde dog for mig at jeg tidligere havde kørt med BR 445, nemlig med ODEG  i Berlin:

ODEG KISS motorvogn BR ET 445

ODEG (OstDeutsche Eisenbahn Gmbh) kører for VBB (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg ) et antal linjer til/fra Berlin med sine KISS-dobbeltdækkersæt.(BR ET 445) fra Stadler

Det er nu forvirrende med to togtyper som har (næsten) den samme litra.Selv om det er to forskellige selskaber som har de forskellige typer af tog,  er de begge firevogns dobbeltdækker.og hovedsagelig bruges som regionaltog.

Tillbage til min hjemrejse: Jeg tog så toget 20:34 fra Neumünster til Flensborg Toget kærte til tiden og vi ankom til Flensborg rettidigt 21:42. Da det var fæste gang jeg kørte i denne togtype, lade jeg mærke til, at gangen i sporet var ganske urolig, for det er vel ikke sporet Neumünster – Flensburg som er i meget dårlig stand?

Flensburg

Da jeg ankom kl. 21:42 skulle jeg vente på en forbindelse til Danmark i godt en time  – togene til Danmark kører jo kun hveranden time. Men de forrige tog, som var IC 382, og som skulle ha ankommet kl. 20:48 var iflg. skiltning forsinket 1¼ tim (75 min) og burde således komme cirka 22:03. Men cirka kl. 22:00 meddeledes i højtaeren at IC 382 nu var 1½ tim (90 min) forsinket. Samtidlig meddeledes at toget nu var flyttet fra spor 1 (hvor vi alle stod og ventede) til spor 4. Ned med elevator – gå i tunnel – op med elevator – for hvilken gang i dag? Kl. 22:07 kom IC 5768 fra Fredericia rettidigt i spor 1. Dette tog har forbindelse sydpå med tog i spor 2, afg. 22:15. IC 382 ankom Flensburg kl. 22:30, 102 min forsinket.Toget bestod af et enkelt MF-sæt, og var fuldstændig pakket med rejsende. 

Flensburg – Fredericia

De mange påstigende i Flensburg gjorde, at toget ikke  kom afsted før 22,45, nu cirka  115  min. forsinket. I Padborg tog paskontrollen længere tid end normalt i det overfyldte tog. Når vi kom til Tinglev blev  der koblet yderligere et MF-sæt til toget, hvad som gjorde at pladsforholdene blev mindre anstrengt. IC 382 ankom til Fredericia k. 00:16, nu over 2 timer (122 min.) forsinket Toget fortsatte, efter et kort ophold, mod Aarhus.

Fredericia – Ejby

Da det sidste regionaltog Fredericia – Odense for dagen for længst var kørt var jeg nødt at bede om at blive hentet per bil i Fredericia. Således ankom jeg til Ejby cirka 00;50, 6 tmer senere end jeg havde planlagt. Det var jo nok lidt af en togrejse!

Ubesvarede spørgsmål

Ud fra mine rejseoplevelser mandag den 29. juli 2019 er der en del ubesvarede spørgsmål:

  1. Af hvilken grund var  trafikken på strækningen Elmshorn – Neumünster indstillet i begge retninger? Planeret begivenhed elle pludselig opstået? Hvis det var en planlagt begivenhed, hvorfor gav ikke DBs app. besked herom?
  2. Indstillingens varighed: Fra hvornår?  Til Hvornår?
  3. Blev der etableret ‘togbusser’  (ty: SEV = Schienenersatzverkehr) på strækningen HH-Eidelstedt – Neumünster? Kunne også de rejsende HH-Hbf – Neumünster (og videre)  bruge disse? Køreplan?
  4. Hvorfor informerede ikke DBs Info på HH-Hbf om at man kunne køre med togene kl. 16:04, 16:34 hhv. 17:04 Hamburg Hbf – Bad Oldesloe (ikke via Lübeck)
  5. Sendte DB-Info HH-Hbf passagerer som skulle ha været med IC 384 til andre strækninger end Bad Oldesloe – Neumünser? Hvis ja: Hvilke?
  6. Havde DBs Info HH-Hbf kendskab til forsinkelserne på pp til 30 min.på  Nordbahn Bad Oldesloe – Neumünster grundet de mange ekstra passagerer i begge retninger. Forsinkelserne betød brudte tilslutninger i Neumünster, og dermed også i Flensborg (og Fredericia).
  7. Informerede DBs info også om andre mulige rejseveje end over Bad Oldesloe – Neumünster? Hvis ja: Over hvilke  strækninger?
  8. Hvorfor var IC 382 mere end 1½ time forsinket ved ankomst til Flensburg?
  9. IC 382 blev næsten to timer forsinket ved afgang fra Flensborg. Blev der overvejet at koble IC 382 og IC 5745 sammen i Flensborg for at få rimelig plads til alle rejsende? Som nu var kørte et overfyldt IC 382 og et næsten tomt (?) IC 5745 få minutter senere.
  10. Blev der fra Flensborg [20:50] (eller Padborg [21:15]) indsat et rettidigt IC 382.. Ellers kom det jo at gå c:a 4 timer mellem de virkelige afgange IC 5769  [18:48] og IC 382 [20:50 22:48]
  11. Er den normale togsammensætning i IC 382 kun et enkelt MF-sæt?

Jeg skrev naturligvis en klage til DB med begæring om erstatning for hele min rejse – ikke kun til Flensborg. I mit brev udbad jeg mig også forklaring/svar på nogle spørgsmål. Fra DB hat jeg modtaget et brev, hvori man undskylder forsinkelsen, samt meddelte, at man til min Danske bank har overført 43€ svarende til 50% af billetprisen. Intet af mine spørgsmål blev besvaret. De tyske regler for erstatning ved forsinkelser er ganske anderledes end de danske:

  • Under 60 min forsinkelse – Ingen erstatning.
  • Mellem 60 min og 120 min forsinkelse – 25% af billetprisen erstattes.
  • Over 120 min forsinkelse – 50%af billetprisen erstattes.

Jeg skriver derfor nu (6/10-19)en mail til DB, hvor jeg beder dem svare på mine spørgsmål. Endvidere skriver jeg til DSB vedr. tog IC 382, som jeg skulle ha været med og som jeg (hvis det havde været rettidigt) skulle nå det sidste regionaltog til Ejby 22:29 i Fredericia.