Artikelindeks

Vi begynder med den 1. kategori

Damplokomotiver

Til toppen

Orenstein & Koppel

Denne fabrk, som også har forkortelsen O&K, havde fabrikker på flere steder i Berlin. Det startede med en fabrik i Schlahtensee, men den mest kendte er vel den i Babelsberg, som under DDR-tiden havde navnet LOWA Lokomotiv Plant Karl Marx (LKM). Efter krigen byggede man foruden damplokomotiver store  diesellok med hydrausik kraftøverføring til DR. Efter at man indenfor østblokken havde besluttet at alle store diesellok skulle bygges i Rumænien leveredes det sidste lok fra Babelsberg 1976. I dag er der en industripar på området. Til Danmark leverede O&K damplokomotiver til VLTJ og GDS. Så sent som 1960 byggedes et antal Köf'ere til DB, som i dag findes ved LJ.

 Til toppen


Borsig

Borsig var også en af de største damplokomotivfabrikker i Tykland. I Berlin startede lokomotivfremstillingen 1840  i 'Feuerland' (ved Oranienburger Tor og Chausseestraße i Berlin). Senere byggedes fabrikker i Tegel, men efter en krise i 30'erne slogs selskabet sammen med AEG. Borsig byggede rigtig mange lokomotiver til såvel de tidliige private baner på Sjælland hhv. Jylland/Fyn, DSB, danske privatbaner samt SJ i Sverige.

Efter krigen kom man også at bygge diesellokomotiver og motorvogne (både el- og diesel) - se herom under diesellokomotiver.

Borsig gennemgik mange forandringer efter krigen og ved Tysklands genforening i 1989. Firmaet eksister i dag - nu tilhørende KNM-Group Bernhad, men fremtiller ikke mmere lokomotiver. På deres nuværende hjemmeside finder også en meget flot beskrivelse af historien frem til i dag.

 

 Til toppen

Hanomag

Henomag, som står for Hannoversche Maschinenbau AG, havde til huse i Hannover Linden. Frem til 1931 byggedes her damplokomotiver til såvel Tyskland som mange andre lande. Dette år overdrogs p.g.a. krisen, fabrikken til Henschel.

  

 Til toppen

Friederich Krupp AG, ESSEN

Denne fabrik har hjemme i Essen og den tyks ikke ha leveret nogle damplokomotiver til Danmark eller Sverige, men vel til Norge. Det var en af de største lokomotivfabrikkerne i Tyskald, som leverede jernbanemateriel helt fram til 1997. Foruden damp- er der også fremstillet diesel- og ellokomotiver. Endvidere blev prototypen til DB's ICE-tog (410) fremstillet af Krupp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Til toppen

Henschel

Fabrikken i Kassel startedes allerede 1810 og 1848 begyndte man med lokomotivfremstilling. Det kom til at blive Tysklands største fabrik. I Danmark var det frem for alt privatbanerne so fin damplokomotiver. Men også DSB fik damplokomotiver og senere diesellokomotiver.

 

 

 

 

 

 

Til toppen

Hartmann

Hatmanns fabrikker i Chemnitz blev til Sächsische Maschinfabrik AG i 1870. Fremstilling af damplokomotiver stod på til cirka 1930. då fabrikken gik i liividation, og indeliggede ordre overtog af BMAG (Berlinger Maschinenbanu, früher Schwarzkopf). DSB kom til at få mange lokomotiver fra Cemnitz,  heri bland andre A, K, Hs, G og D.

 

 Til toppen

Esslingen

1841 kom det første damplokomotiv fra fabrikken udenfor Stuttgart. Fabrikken kom at levere de første lokomotiver til en række baner rund om. Tidlig kunne man også tegene en række eksportordre til såvel Frankrig, som Schweiz, Østrig og Ungarn. I  slutningen af 1920'erne tilkom også diesel- og ellokomotiver på programmet. Frem til slutningen af 1960-tallet leveredes lokomotiver til hele verden. Efter at fabrikken havde blevet solgt til Daimler-Benz ophørte lokomotivproduktionen.

Også de første jernbaner i Danmark (SJS = Det Sjællandske Jernbaneselskab og JFJ = Jysk-Fyeske Jernbaner) fik lokomotiver fra Esslingen, og de sidste lokomotiver blev DSB litt. K. Også de danske privatbaner fik en del lokomotiver fra denne fabrik. Fra Sverige mides jeg de første dieselloken litt. V3, som brugets til rangering  stedet for damplokomotiver.

Til toppen

Krauss

I München havde i 1860 i konkurrence med den allerede i 1838 etablerede "Eisenwerk Hirschau", grundet af Joseph Anton Maffei. De to lokomotivfabrikker fusionerede 1930 efter at i sær Maffei havde blevet berørt af krisen.

 

 Til toppen

Maffei

I 1838 grundedes Maffei, og i 1841 leveredes det 1. damplokomotiv til die Königlich-Bayerische-Staatseisenbahn. Et af de flotteste damplokomotiverne var den Bayerske 4-cylinder S3/6, som 1907 havde hastighedsrekord med 154 km/h. Sammen med Schwarzkopf i Berlin begyndte man allerede 1910 at fremstille ellokomotiver og fra 1924 også diesellokomotiver. Yderligere ellokomotiver fremstilledes fra 1925 sammen med AEG.

Fra Krauss kom kun nogle få lokomotiver til Danmark, men Maffei leverede en del lokomotiver til DSB af typerne G, Hs og K. Efter at de begge fabrikker forenets 1930 kom der ikke yderligere lokomotiver til Danmark (eller Sverige). I Norge blev nogle af 52'erne tilbage som litt. 63a. En del af dem var fremsillet underkrigen af Krauss-Maffei.

 

Til toppen

Hagans

Fabrik i Erfurt, startede 1857, og havde når den lukkede i 1928 bygget 1.251 lokomotiver, men ikke nogle til Danmark eller Sverige. De byggede mange smalsporslokomotiv og også de mindre T-lokomotiver til de Preussiske Statsbaner. Fabrikken lukkede allerede i 1928.

 

 Til toppen

Hohenzollern

I 1872 grundedes Aktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern i Düsseldorf-Grafenberg . I alt produceredes cirka 4600 lokomotiver før fabrikken lukkede i 1928. Ellers var denne fabrik specielt kendt for sine lokomotiver uden ildstad (Dampfspeicherlokomotive).

Fabrikke leverede nogle få P-lokomotiver til den Jysk-Fyenske Jernbane.

 

 

 

 Til toppen


Jung

Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal startede 1875 og der blev bygget over 12000 lokomotiver. Efter at damplokomotivproduktionen afsluttedes med det sidste damplokomotiv til DB (23 105 leveret i 1959) fortsatte man med diesellokomotiver fram til 1993, da fabrikken lukkede.

Til Danmark leverede fabrikken et antal damplokomotiver til de danske privatbaner.

 

Joomla templates by a4joomla