Berninabahn (Tirano - St. Moritz)

Bernina-bahn er vel en af de mest spektakulære barer i Europa. Det er den jernbane som har de største stigninger uden tandstang (70‰) og dette desforuden i et alpelandskab med rigtig meget sne. Banen er desforuden en del af UNESCO's verdensarv i landskabet Albula/Bernina.

Jeg har i lang tid ønsket at køre denne bane, og når vi besøgtei Milano i foråret 2009, tog vi toget derfra til Tirano, hvor vi lejede et hotelværelse for en nat, sådan at vi kunne taget toget frem og tilbage til St. Moritz, og så komme tilbage til Milano igen.

Vi startede om morgenen fra Tirano i 429 m. højde og kørte gennem byen  og op ad bjergene mod den itaiensk/schweiziske grænse. Vi så de berømte kurver ved Brusio, hvor der for nylig havde været et større jordskred og jerbanetrafiken havde været indstillet. Vi kørte så forbi Alp Grüm til banens højeste punkt 2253 m ved Ospizio Bernina og ned til St. Moritz på 1775 m højde.

Banen er lidt speciel da den ikke har samme strømsystem som resten af RhB's net. Man kører med 1000 V = modt RhB's 11 kV 16,7 Hz. I såvel St. Moritz som Pontersina mødes begge netten, do bruges normal visse spor på respektiive station til hver sit strømsystem. I 2010 satte RhB ind de første af de i alt 15 bestilte nye ABe8/12 »Allegra« fra Stadler som kan køre på begge strømsystem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Joomla templates by a4joomla