GM-diesler

I weekenden 14-15 aug. 2004 arrangerede for første gang DSB's museum i Odense en årlig temadag. I et strålende vejr blev arrangementet gennemført. Der var mødt GM-dielser fra de fleste lænder, hvor de er/har været i brug:

  • Danmark - DSB - MV, MX, MY MZ
  • Norge - NSB - Di3
  • Sverige - SJ - T41, T42
  • Belgien - SNCB
  • Luxemburg - CFL
  • Ungarn - MAV

EMD 567

Dette er en to-takts dieselmotor med 567 in³ (≈ 9,29 liter) cylindervolumen (per cylinder), som i forskellige versioner  og med forskelligt cylinderantal (V8, V12, V16 og V20) blev brugt i lokomotivtypererne for oven. DSB's MX brugte den 12 cylindrede ligesom SJ's T41, MY brugte den først 16 cylindrede 567B-motor på 1500 Hk, så 567C på 1700 Hk, og den blev senere blev afløst af 567D på 1950 Hk. EMD 12-567C blev også brugt i SJ's T43, som det blev bygget

EMD 645

Dette er motoren i DSB's MZ- og ME-lokomotiver. MZ serie I og II har V16 motoren på 3300 Hk, men serie III og IV har den 20 cyl. V-motor på 3900 Hk. Serie I og II måtte køre 143 km/h men hastigheden for serie III og IV blev sat til 160 km/h. ME, som har max-hastigheden sat til 175 km/h, har V16-motoren 16-645E3B på 3300 Hk. I Sverige blev EMD12-645E-motorn bruge i 123 stk. T44 og 10 stk. Tb.

NOHAB i Trollhättan

Nydquist & Holm AB [NOHAB] i Trollhättan i Sverige havde licensen fra GM-EMD att bygge dieselelektriske lokomotiver med EMD's to-takts dieselmotorer. NOHAB var jo et gammelt svensk selskab i Bofors-koncernen, som havde bygget damplokomotiver i mange år og til mange lande, herunder også Danmark. De kom at blive hovedleveradør for de danske MV, MX, MY og MZ lokomotiver, selv om en hel del af komponenterne (boggier, banmotorer, dele af karrosseriet) blev fremstillet i Danmark af danske firmaer.

Deltagere

Som det fremgår af mit billedgalleri var der mange forskellige lokomotiver som var mødt frem. Specielt skal her nævnes det M61 NOHAB-lokomotiv fra Ungarn,som også havde en speciel påskrift:

For mig personlig var de to SJ T41 lokomotiverne af specielt interesse, da denne  type (kun 5 lok) bestred al trafik (godstog, persontog og eksprestog) på strækningen Borås - Alvesta før den blev elekrificeret. Tilverkningsskiltet for T41 nr 204 ses her til højre.

Solgte lokomotiver

DSB's MX og MY kom at køre mange forskellige steder efter at de var blevet overtallige ved DSB. De danske privatbaner købte en del af dem, nogle gik til Tyskland og en hel del af dem gik til Sverige, og de fleste af dem gør stadig tjeneste ved sine nye ejere. Næsten hele serie III blev i 2007/8 solgt og sendt til Australien, men nogle af dem soldes til USA og Spanien (ombygget til bredspor i Sverige). En del MZ serie I og II blev solgt til Sverige eller Norge, mens serie IV fortsat bruges i Danmark af DB Schenker.

Savnede typer

Selv om der var rigtig mange lokomotiver til stede, var der dog nogle som efter min mening savnedes:

ME 1524 i Middelfart maj 2010.DSB's ME-lokomotiver

De har jo en EMD 16-645E3B-motor, men er byggede af Henschel og Scandia Randers.

Her ME 1524 fotograferet i Middelfart.

 

 

 

 

 

 

 

SJ's T43 og T44 og/eller Tb

Her er det tale om lokomotiver som er bygget af NOHAB med 567 hhv. 645 motorer.

SJ T43 nr. 222.

 

 

 

 

 

 

 

Class 66

Disse lokomotiver er den nyeste udgave af lokomotiver med en 12 cyl. EMD-710 motorer og eludstyr. De første blev bygget til den smalle britiske profil, men findes i dag over hele den europæiske kontinent. Et af disse lokomotiver er også godkendt til kørsel i Danmark (CFL Cargo T66K 714) og blev brugt til IKEA-toget før Green Cargo i Sverige fik dette tog. Man finder dem ellers både i Sverige, Norge og Tyskland.

 

 

 

 

 

 

Den Spanske udgave

RENFE i Spanien har flere forskellige udgaver af lokomotiver med EMD-motorer. En af dem ligner meget et MZ lokomotiv. At de ikke var med nogen repræsentant skyldes vel det spanske bredspor. Nogle MZ serie III er også solgt til Spanien.

På billiedet et spanskbygget diesellokomotiv med et Talgo-tog i Murcia i januar 2010

 

 

 

Billeder fra særudstillingen 2004

 

 

Joomla templates by a4joomla