Den sønderjyske længdebane

En fredag i September 1998 holdt jeg fri fra arbejdet, og tog ud for at fotografere tog. Jeg koncentrerede mig om strækningen syd for Rødekro og ned til grænsen, og smuttede sidst på aftenen over vestpå til Tønder, for at få nogle billeder fra Sønderjyllands egen privatbane, Privatbanen Sønderjylland PBS. Mere om PBS finder du i artiklen om Tønder.

Med den Sønderjyske længdebane forstås strækningen mellem grænsen ved Padborg og Fredericia. Strækningen mellem Padborg og den daværende grænse ved Farris blev færdigbygget af de preussiske jernbaner lige efter krigen i 1864 efter at Sønderjylland blev tabt. Men før 1864 var et antal baner i Sønderjylland og Schleswig påbegyndt af Danske jernbaneselskaber. Også forbindelsesbanerne til Aabenraa og Haderslev blev klare i 1860'erne. Sønderborgbanen blev oprindelig by


Det er sket mange ting på banen i de sidste år. Strækningen er blevet forsynet med kørestrømsledninger, der er etableret dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev og hastigheden er forhøjet til 180 km/h. De fleste niveauoverskæringer er fjernet og erstattet av broer og underkørsler, der er etableret støjskærme gennem byerne og trafikken er steget betydelig, specielt hvad angår antallet godstog.

I dette galleri finder du nogle af de billeder jag tog.

Joomla templates by a4joomla