Arriva DK

Når jeg fyldte 60 år i 2004 fik jeg et gavekort til DSB fra naboerne på Fladholm i Aabenraa. Det benyttede jeg mig af i april 2005 til en togtur Jylland rundt, bl.a. for at se Arrivas trafik, og prøvekøre Arrivas nye Lint 41 motorvogne.

Efter planlægning havde jeg besluttet mig for følgende rute:

 

 

 

 

 

Her kommer så en kort redegørelse for de tog jeg kørte med:

Et klik på fotografiet og så får du det i en større udgave!



 

 

1. Ejby - Fredericia

Tog 2715 ved indfart til Ejby - MF sæt 77Tog 2715 bestod denne dag af MF-sæt nr 77.

 

 

 

 

 

 

2. Fredericia - Århus

Tog 117 Fa - ArTog 117 bestod af MF sæt 82 (som kom fra Kh sammen med et ER-sæt som frakobledes i Fa) samt MF sæt 77 (fra tog 2715 Od - Fa) på strækningen Fa - Ar.

Efter Ar var det MF-sæt 88 som fortsatte alene mod nord.

 

 

 

 

 

3. Århus - Langå - Viborg - Struer

Tog AR 5427 med MR 40010Her kørte jeg med Arrivas MR 4010 i tog 5427.

 

 

 

 

 

 

 

 4. Struer - Vemb

MR 4083 i AR 5238Her blev det igen til et af Arrivas MR-tog. Sæt nr. 83 i tog 5238 var oprangeringen denne dag.

 

 

 

 

 

 

5. Vemb - Lemvig

Rejsen på VLTJ startede med deres tog nr. 313. Det var »Tangen« eller skinnebustog Ym/Ys 14 som ventede på mig i spor 0. Den tog mig til Lemvig hvor jeg så skulle skifte til et andet togsæt.

VLTJ er jo i dag gået sammen med Odderbanen som Midtjyske Jernbaner.

Midtjyske Jernbaner blev stiftet den 1. januar 2008 som følge af etableringen af nye regioner i Danmark. Selskabet omfatter de to tidligere privatbaner HHJ (Odderbanen) og VLTJ (Lemvigbanen). På det rullende materiel anvendes forkortelsen MjbaD.

 

 

6. Lemvig - Thyborøn

Tog 313 denne dag bestod af Ym/Ys13 »Vigen«.

 

Alle VLTJ's Uerdingen skinnebustog har fået navn:

  • Ym/Ys 12 hedder »Storåen«
  • Ym/Ys 13 hedder »Vigen«
  • Ym/Ys 14 hedder »Tangen«
  • Ym 15 hedder »Fjorden« 1)
  • Ym/Ys 16 hedder »Heden« 2)

Anm.:

1) Købt fra Lyngby-Nærum jernbane 

2) Købt fra Nordjyllands jernbaner

 

 7. Thyborøn - Lemvig - Vemb

Med tog 318 og Ys/Ym 13 kunde jeg så rejse hele vejen tilbage til Vemb.

 

 

 

 

 

 

8. Vemb - Skjern

Tilbage på Arrivas net, og endelig kom der en Lint 41 som jeg ville sammenligne med de Desiro vi har som regionaltog på Vestfyn. Tog 5250 til Skjern havde AR28 som trækkraft.

 

 

 

 

 

 9. Skjern - Varde

Tog 5158 med AR24

Efter at have skiftet tog i Skjern fortsatte jeg rejsen med tog 5158, som blev fremført af AR24.

 

 

 

 

 

 

10. Varde - Nørre Nebel

Ym72 og Ys82 som tog 1805 i Varde

VNJ [Varde Nørre Nebel Jernnbanne, eller Vestbanen] køres jo i dag af Arriva, men indtil videre havde man beholdt de gamle Lynetter. Her tog 1805 fra Varde med Ym72 og Ys82.

Ligesom Lemvigbanen Har også VNJ givet navn til sine Lynetter:

  • Ym71/Ys81 er døbt til »Æ Å«
  • Ym72/Ys82 er døbt tl »Æ Huk«
  • Ym73/Ys83 er døbt til »Æ Gaf« 1)

1) Dette sæt er købt fr Lollandsbanen

 

11. Nørre Nebel - Varde

Tog 1855 i Nærre Nebel. Ys82 og Ym72

Jeg kørte tilbage fra Nørre Nebel med en gang igen med Ys82 og Ym72, som tog 18.55.

I 2012 fik Arriva yderligere to Lint41 og da nu jernbanedriften på Vestbanen også var sikret, blev de tre Lynetterne sløjfet og solgt til Peru.

 

 

 

 

 

12. Varde - Esbjerg

Tog 5166 og AR16Også på denne strækningen blev det et Lint 41 tog. AR16 som tog 5166.

 

 

 

 

 

 

13. Esbjerg - Fredericia

IC 568 med MF 5069 i Esbjerg

Da det nu var ved at blive mørkt blev det IC 568. Her var det MF-sæt nr. 69 denne aften.

 

 

 

 

 

 

14. Fredericia - Ejby

MQ 4112 i 2772 Fa-Od i Fredericia

Sidste regionaltog denne aften, 2772, blev kørt af MQ 4112.

Jeg startede cirka 07:15 og var hjemme i Ejby igen cirka kl. 23 - så det blev nu til en lang men indholdsrig dag.

 

 

 

 

Foruden et billede af hvert tog jeg kørte med har jeg samlet et antal andre billeder fra rejsen, som findes i det kommenterede billedgalleri for neden.

 

Joomla templates by a4joomla