Udlfugt til Ribe og Esbjerg

21. Juli 2015

Sommeren 2015 bød på utrolig mange forskellige aflysninger og ændrede køreplaner. Den 13. Juli til den 9. august var strækningen Lunderskov - Padborg spærret p.g.a.at man arbejdede med dobbeltsporet Vamdrup - Vojens og en hel del andre arbejder på broer mm., som blev udført  samtidig. Også strækningerne Middelfart - Snoghøj - Taulov og Tinglev - Sønderborg var lukkede. Ligesom sidste sommer kørtes derfor godstrafikken over Niebüll - Tønder -  Bramming - Esbjerg - Lunderskov. De DB 232 og 233 som brugtes på den ikke elektrificerede delen af Marskbanen fortsatte med godstogene til Esbjerg. Da man jo samtidig måtte skrifte køreretning der, forsatte togene til Fredericia efter en MZ. Der skulle der påny skiftes køreretning og herfra kørtes så med elektriske lokomotiver.

Når jeg planlagte denne udflugt havde jeg flere forskellige alternativer:

Jeg valgte dog at tage den med gult markerede varianten.

 

For god ordens skyld skal der vel også et kort til:

Jeg rejste således: Ejby [Togbus 6210] -  Odense [ICL 51029] - Fredericia [RE 58328] - Bramming [ RA 5827]- Ribe [RA 5852] - Esbjerg [ RE 58361] -  Fredericia [Togbus 6032] - Ejby.

Billettertil rejsen købte jeg på nettet med DSB's App:

          

Som man kan se foroven er Sydtrafikbilletten forholsvis dyr, da der ikke gives persionistrabat lokalt i regionen. Jeg havde ikke skaffet mig et Rejsekort (for handikappede), og havde jo heller ikke haft nogen fordel af det, om man medregner prisen for selve kortet (50 :-). Se tabel med sammenligninger:

Køreplaner

På nettet kunde man også finde de særkøreplaner, som blev brugt til godstogene via Tønder - Esbjerg:

Strækningsinformation (LA)

 

 

 

 

 

Denne La, som er sammenklippet fra de forskellige strækninger jeg kørte, er fra den 21. Juli.

Fra Ejby til Odense kørte jeg med en togbus fra Haarby. Det tog en god time, uden at vi kørte ind til Gelsted, Bred, Skalbjerg og Holmstrup.

Fra Odense kørte jeg mod Lyntog. Grunden til at jeg tog denne vej var, at jeg ville fotografere gennem vinduet - specielt de strækninger, hvor det var enkeltsporsdrift.

Mit tog, ICL 51029, afgik til tiden fra Odense til tiden, men at fotografere var ikke at tænke på. Toget bestod af kun  to MF-sæt, og de var pakket til bristningsgrænsen. Og når vi kom til Holmstrup, hvorfra der var enkeltsporsdrift, skulle vi krydse med et godtog. Det kom, efter at vi havde ventet i cirka 20 minutter. Men lokoføreren meddelte at der nu var signalfejl, som skulle udbedres, før vi kunne køre videre. Cirka 11:30, 45 efter at kørte fra Odense, kunne vi rulle videre.

Yderligere nogle gange var vi nødt at standse helt, og vi ankom i Fredericia kl. 11:59 - cirka 23 min sent i forhold til en køreplan med 30 min forlænget køretid.

Det blev til et kortere ophold end planlagte, men jeg nåede da toget mod Esbjerg, som bestod af et enkeltkørende MG sæt. I dette tog var der til gengæld godt om plads.

Jeg stod af toget i Bramming og straks efter ankomsten komet sydgående tog med 232 669 mod Tønder Jeg havde så tænkt mig en kop kaffe, men såveL caféen i stationshuset som bagerens café var lukket.

Jeg var nu heller ikke den enete jernbanefotografen denne dag .- adskillige tyskere  var i Bramming med sine nærmest professionelle kameraer.

Efter en lille times tid, Hvor jeg fik flere gode fotos, forsatte jeg med en Arriva Lint 41 til Ribe.

I Ribe skulle  der efter mine beregninger komme et par godstog, men samtidig var jeg  nødt at få noget at spise, og det nærmeste var oldtidsmuseet midt mod stationen. Mens jeg var der kan der evt, ha kørt nogle godstog - men jeg så i hvert fald ikke nogle.

Efter 1¼ time tog jeg så igen en Lint 41 mod Esbjerg, og vel ankommen dit tog jeg mig længst ud på en af perronerne, hvorfra jeg havde udsigt at fotografere, og det blev til en hel del billeder på den cirka 1½ times ophold jeg havde der.

Tilbage til Fredericia, igen med et solokørende MG-sæt. I Fredericia havde jeg kun et kortere ophold før jeg skulle med togbus til Ejby,

 

 

                                                                                                                                                                                                                                      .

 Jeg tog selvfølelig mange billeder, og en del af dem er her:

 

Jag fik også taget nogle korte filmsnutter fra Esbjerg:                                                                                                                                                                 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

Joomla templates by a4joomla