Sporarbejder 2015

Set med 'Fyske briller' er vel ombygningen af sporet over Vestfyn det, som får de største konsekvenser. Al regionaltrafik er indstillet i perioden 1/5 - 9/8; totalt 101 dage. ICL- og IC-trafikken er desforuden stærkt reduceret -  fra den 20/6 køres der kun et togpar (ICL)  i timen og så yderligere et hver anden time (IC) til Fredericia. I denne periode er først strækningen Lunderskov - Esbjerg totallukket, og herefter strækningen Lunderskov - Padborg (20/7-9/8). Så der kommer vel 'Ludmilla' mellem Esbjerg og Tønder i år også?

Svaret på spørgsmålet for oven finder du, hvis du klikker her.

DSCN1291

 

 

Banedanmarks information på nettet

Banedanmark havde ekstremt mange aktiviteter i gang i påsken 2015 - ja aldrig har der været så meget i gang samtidig.

Der er rigtigt meget materiale at læse og se på Banedanmarks hjemmesider: Baneprojekter.

Jeg har tilladt mig at kopiere nogle af disse sider her, for at vise informationen. Samtlige af Banedanmarks sider for neden kan også fås i et nyt vindue i større format.

 

Vestfyn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyetablering af Langeskov station

Banedanmark 350 4  

Det har været en lang diskussion om hvilken type af tog som skulle standse på den nye station. I  dag (K15) kører der ikke regionaltog på strækningen, men det har åbenbart DSB tænkt sig fra K16, og det har nu skabt en stor forvirring.

 

 

FYENS STIFTTIDENDE:

IC-tog kører forbi ny
fynsk station

Intercitytogene kommer ikke til at standse ved den ny station i Langeskov. Det siger trafikministeren i et svar til Venstres fynske folketingsmedlem Jane Heitmann.
Borgmester i Kerteminde Hans Luunbjerg (V) mener, at trafikminister Magnus Heunicke (S) har brudt et løfte til kommunen. Det var meningen, at den nye station, som er ved at blive bygget i Langeskov, skulle være et stop på intercitytogenes linje, men det bliver den ikke.
- Vi har indgået en aftale med transportministerens forgænger om IC-betjening. Så må det være hans opgave at sørge for det. Jeg regnede med, at det var ministeren, som bestemte, og ikke DSB, siger Hans Luunbjerg til DR Fyn.
Jane Heitmann, fynsk folketingsmedlem for Venstre, har spurgt ministeren, hvad hans holdning er til IC-togstop på Langeskov Station. Og i sit svar skriver Heunicke blandt andet:
"DSB har sammen med Banedanmark vurderet, at en betjening med IC-stop i Langeskov ikke vil være hensigtsmæssig, da dette blandt andet vil medføre længere rejsetid både for det pågældende IC-tog og det bagvedkørende lyntog, som i praksis først kan overhale IC-toget i Odense. Derfor forventer DSB nu at betjene Langeskov station med et regionaltog."

Men...   sidste ord var endnu ikke sagt endnu .... vi fik en ny blå regering og en ny transportminister. Følgende er sakset den 7. juli fra Fyens.dk:

Langeskov 1  Langeskov R  Nyborg

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har lavet en aftale med DSB, der sikrer, at Langeskov Station på Fyn fra næste år kan tilbyde pendlerne lyntog til København i myldretiden.
Med aftalen får Langeskov Station på Fyn fra december hurtige og direkte forbindelser til København to gange om morgenen og tre gange om eftermiddagen.
Samtidig får stationen lov til at beholde regionaltog med timedrift.

[GH: Dette er et nyt regionaltogskoncept. K15 og tidligere havde ikke nogle regionaltog Odense - Nyborg. Det er altså ikke tale om at beholde noget - man får  også nye regionaltog på strækningen fra K16.]

Som planlagt blev dog stationen (gen)indviet den 4. oktober 2015 i nærvær af trafikministeren og andre honoratiores. Man kunne læse følgende i Fyns Stiftstidende:

Søndag klokken 13.56 stoppede det første tog på den nye Langeskov Station. Her var politikere, repræsentanter fra DSB og borgere mødt op for at tage imod toget fra Odense.
Togstationen har været omdiskuteret, fordi der har været uenighed om, hvorvidt det skal køre InterCity-tog herfra - eller kun regionaltog.
Efter planen får borgerne i Langeskov nu adgang til begge dele. Der vil køre regionaltog en gang i timen - og Intercity-tog fem gange dagligt fra den 13. december 2015.

Men Langeskovs station er ikke helt færdig endnu - tunnelen under banen er blevet udsat til 2016. Læs hvad Banedanmark skriver:

Status for ny stitunnel under stationen

I forbindelse med åbningen af stationen skulle en ny stitunnel under banen også havde stået klar. Åbningen af stitunnellen er imidlertid udskudt til 2016. Efter sporspærringer i foråret 2015 udestår der fortsat arbejder i forbindelse med anlæggelse af stitunellen, som kræver en totalspærring af sporet. For at påvirke passager- og godstrafikken mindst muligt færdiggøres stitunnellen i 2016, samtidig med at sporet er planlagt spærret på grund af den kommende sporfornyelse på Østfyn i 2016.

Fra den 4. okt har der dog kørt regionaltog mellem Odense og Nyborg, med stop i Langeskov. Det har kørts cirka 13 regionaltog/dag/retning i stort hver time, men på meget forskellige minuttal. Da jeg var i Odense den 14/10 ku' jeg observere, at togene (i 21xx-nummerserien) blev kørt af et MG-sæt.

  

Totalt i K14 Køres der13 regionaltog i hver retning, og desforuden standser 2+2 sene IC-tog i Langeskov. Der er dog ikke nogle af IC-/Lyn-togene der standser.

 Lidt anderledes ser det dog ud i K16:

 

 Her er der nu 17/18 regionaltog i hver retning, som, bortset fra morgnen, kør på faste minuittal og alle standser i Langeskov. Yderligere er der to lyntog om morgenen i retning mod Nyborg, og tre lyntog om eftermiddagen, som standser i Langeskov. Ligesom i K15 standser desforuiden 2+2 IC-tog sent om aftenen. Alle regionaltog køres til/fra Ringe på Svendborgbanen i 26xx-numre. Således er det man har lovet også blevet opfyldt.

 

Slagelse

 

Man skulle skifte to gamle broer vest for Slagelse ud mod nye, som man havde bygget ved siden af.

På YouTube Fire dage på 2 minutter ligger en to-minutters video (timelapse) over de fire dages arbejde i påsken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ringsted

  

 

 

 

 

 

 
Femarn-banen

 

 

 

 

 
Dobbeltspor Vamdrup - Vojens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tinglev - Padborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joomla templates by a4joomla