Artikelindeks

 

 Til toppen

Diesellokomotiver

 

 

LHB-gruppen

LHB-gruppen beskrives udførlig i kapitlet om vogne, da de fleste selskaber,som kom at tilhøre gruppen, hovedsaglig fremstillede el- og dieselmotorvogne samt sporvogne.

 
Til toppen

VEB Lokomotivbau Karl Marx, BABELSBERG (Berlin)

Denne fabrik stammer fra den tidligere O&K-fabrik. Efter krigsslutningen kom fabrikken at ligge i 'Østzonen' og den blev derfor omdannet til Volkseigene Betrieb (VEB). Frem til 1960 byggedes her damplokomotiver og 1950 startede man med små diesellokomotiver af type N1-N7, svarende til Vesttysklands Köf-type.  I 1958 startedes så fremstillingen af store dieselhydrauliske lokomotiver af typerne V180 BB og V180 CC (DR: 118.0/118.5/118.2/118.6 DB: 228.5/228.1/228.6). Totalt blev 275 stk fremstillet, de sidste dog på fabrikken i Hennigsdorf. Også DR's V60 (DR:105/106 DB: 345/346) og V100 (DR: 110/108//112/114 DB: 202/204/298/293) blev konstrueret af 'Karl Marx', og bygget der og i Hennigsdorf. En speciel variant blev DR 199.8, som var en CoCo variant for smalsporet i Harzen. Nogle af disse 'Kameler' findes i dag ved HSB. Fra 1970 besluttedes at al fremstilling af større diesellokomotiver til østblokken skulle ske i Rumænien. På de gamle fabriksarealer er i dag en erhvervspark.

 

 Til toppen

Borsig Lokomotivwerke GmbH, HENNIGSDORF (Berlin)

Den tidligere Borsig-fabrik i Hennigsdorf kom også at ligge i Østblokken og fabrikken kaldede sig derfor VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" (LEW) fra 1951. 1948 startede man fremstilling af elektriske lokomotiver ved siden af damp- og diesellokomotiver. Også sporvogne leveredes fra fabrikken.

Således leveredes fra 1974 det elektriske godstogslokomotiv DR 250 (DB 155) og fra 1982 persontogslokomotiv DR 243 (DB 143), begge i stort antal. De er endnu (2014) i drift, selv om skrotning af dem er påbegyndt.

 

 

 

 

 Til toppen

Ardelt Werke GmbH, EBERSWALDE

Ardelt-Werke GmbH grundedes 1902 i Eberswalde. I mindre skala blev midre dieselllok fremstillet fra 30'erne. Efter krigen blev fabrikken i (østzonen i) Eberswalde forstatliget som VEB Kranbau Eberswalde. Familien Ardelt flygtetde imelletid til Wilhelmshafen og Osnabrück hvor de forsatte med kranfremstilling og de togs over af Krupp i 1953.

I 1951-54 fik DSB 16 to-akslede traktorer med MAN-motorer fra fabrikken i Osnabrück. De blev meget populære i Danmark, men da Ardelt-fabrikken ikke længere producerede lokomotver, byggede Frichs i Århus i perioden 1955-59 yderligere 30 stk., dog med Frichs motorer.

 

 

Til toppen

Krauss Maffei, München

De begge selskaber fra hhv. 1866 og 1838  som gick samen under krisen i 30'erne begyndte at fremstille såvel diesel- som ellokomotiver. Af diesellokomotivernehgtnby kan næves ML 2000 C'C' og ML 3000 C'C'-versionerne af V200 som eksporteredes til flere lande. Den senere blev til et enkelt eksemplar V300 (230 001) til DB. Men også mange standardlokomotiver (V60, V80, V160 og V200) kom fra såvel Krauss Maffei i München, som fra andre  fabrikker.

 

 

Til toppen

Friederich Krupp AG, ESSEN

Efter krigen byggede Krupp fra midten af 50'erne over 900 stk. af V60-familien sammen med andre fabrikker. I begyndelsen af 60'erne lavede man konstruktionen af V160 ved Krupp i Essen, som også sammen med andre fabrikker leverede store antal V160 i flere varianter.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Til toppen

MaK Maschinenbau Kiel, KIEL

Maschinenbau Kiel GmbH  (MaK) grundedes på resterne af Kiel Deutsche Werke AG (DWK), som jo var et af nazi-regimets værft, men som også før krigen fremstillede diesellokomotiver.

Efter krigen kom de fleste vesttyske diesellolokotiver at fremstilles her: V60, V80, V100, V160, V200 etc.

 

 

 

 

Til toppen


Maschinenfabrik Esslingen, STUTTGART-EßLINGEN

I  slutningen af 1920'erne tilkom diesel- og ellokomotiver samt dieselmotorvogne på programmet. Frem til slutningen af 1960-tallet leveredes lokomotiver til hele verden. Efter at fabrikken havde blevet solgt til Daimler-Benz ophørte lokomotivproduktionen.

 

 

Til toppen

Thyssen-Henschel, KASSEL

Fabrikken i Kassel startedes allerede 1810 og 1848 begyndte man med lokomotivfremstilling. De første MH til DSB og så  ME kom fra Henschel. Til Sverige leveredes de mindre diesellokomotiven V4, V5 og V10 og fra Henschel fik NSB i Norge Di4 og El17.

Fabrikken var desforuden med til at bygge DB's Einhetsdiesellokomotiven (V60, V160) sammen med andre fabrikker.

 

  Til toppen

Gmeinder & Co GmbH, MOSBACH

Gmeinder er en ret gammel fabrik, som eksisterer den dag i dag, og de bygger stadig lokomotiver - de har efterhånden specialiseret sig i arbejdslokomotiver. Ellers er fabrikken især kendt at bygge små diesellokomotiver - Köf og V60.

 

 

 

 

 Til toppen

Voith GmbH, HEIDENHEIM a d B

Voith havde i mange år fremstillet kraftoverføring til diese-hydrauliske lokomotiver. Siden 2006 fremstiller man komplette lokomotiver i Maxima- og Gravita-serierne.

 

 

 

 

Til toppen

MaK → Vossloh Locomotives GmbH, KIEL

Siden 1998 Ejes MaK i Kiel af Vossloh, efter at have tilhørt såvel Krupp- som Siemenskoncernen. De producerer der dieselhydrauliske lokomotiver i G-serien. (G1000, G1206, G1700; G2000). Vossloh har også en fabrik i Valencia i Spanien - her bygges også dieselelektriske lokomotiver.

 

 

 

 

 Til toppen

Alstom, PARIS

Denne store franske koncern har ikke leveret nogle diesellokomotiver til det tyske marked.

Billedet viser et Alstom DE 33 B AC dieselelektrisk lokomotiv. SNCF litt. 75x00, hvor der dog er mange tyske komponenter (fra Siemens), ja sågar selve lokomotivkassen er for et antal af serien bygget i München.

 

 

 

 

Til toppen

Electro-Motive Diesel (EMD), La Grange, USA

Herfra kommer de populære class-66 lokomotiver, som findes hos en række selskaber over hele Europa. Hos DB har de fået BR 266.

I Skandinavien har både TGOJ og Cargonet Class66-lokomotiver og i hvert fald 1 ex er godkendt at køre i Danmark. (Det kørte i sin tid IKEA-toget - CFL nr. 714, som ses på billedet. Dette lok findes nu ved CargoNet i Norge, og har blevet ommalet i dette selskabs farver.)

 

Til toppen

Siemens  Mobility. BERLIN

I fabrikken i München-Allach bygger Siemens siden 2010 en dieselelektrisk version af Vectron-serien, som nu har erstattet ES64U4 Eurosprinter (elektrisk version, BR182) og diesellokomotivet ER20 Eurorunner.

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen

Bombardier Transportation, MONTREAL (QC Canada)

Dette er vel den største koncernen i dag som fremstiller lokomotiver, motorvogne og sporvogne. Hvad angår diesellokomotiver har Bmbardier fået en stor ordre på 200 stk. dieselelektriske BR245, som skal erstatte den over 50 år gamle V160-familie. Lokomotiven, som tilhører Traxx-familien, har 4 stk. Catepillar diesemotorer med en samlet effekt på 2 .252 kW (3.063 Hk) og en topfart på 160 km/h.-

 

Joomla templates by a4joomla