Sporvogne i Budapest

I denne artikel vil jeg beskrive sporvejstrafikken i Ungarns hovedstad. Lokaltrafikken drives af BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság). Foruden 25 ordinarie og 8 ekstra sporvejslinier bedrives også en tandhjulsbane, en metro med tre (snart fire) linier,diesel- og trolleybus-linier, samt også nogle forortsbaner, som jeg dog har valgt at lægge på mine togsider.

Kort over lokaltrafikken

Sporvognslinjerne i Budapest adskiller sig fra andre lande/byer ved at man gennemgående ikke bruger vendesløjfer, da alle vogne er toretningsvogne. Det har sine klare fordele ved lavere anlægsomkostning og større fleksibilitet ved at det er nemt at vende på linjen (hvis der er anlagt (billige) diagonaler).

Hvis du klikker på linjekortet her får du op det i et større format på en ny side.

 

 

 

Ligesom i alle større byer har man dagskort for en eller flere dage. Budapest er dog unikt, ved at pensionister >65 år kører gratis - også som udlænding, hvis man kommer fra et EU-land.

 

 

 

 Man bruger nogle forskellige typer af sporvogne:

 

CSMG2 er en tredelt vogntype, som er bygget af i Ganz i Budapest,som jo også har leveret meget materiel til jernbanerne i Ungarn. Har tidligere også været brugt i multipel på bl.a. linie 4, men der bruger man jo nu de lange Combino (se for neden) i stedet.

 

 

 

 

 

Denne vogntype med betegnelsen T5C5 fra CKD i Prag i Tjekkiet. På linje 1 og 14 ser man dem i trippel, ellers ses de mest to og to eller i nogle tilfælde som singelvogne.

 

 

 

 

 

 

Denne type af vogne er købt brugte fra Hannover, hvor de (lindgrønne)  hørte til Tw6000-serien. De var oprindelig beregnet til såvel høje som lave perroner, derfor det ret specielle  indsteg. I Budapest findes der dog ikke nogle høje platforme, hvorfor man altid bruger det 'lave' indsteg. Det 'gamle' nummer fra Hannover kan stadig ses inde i vognene. I Hannover brugte man vognene to og to i multipel - hvilket dog ikke praktiseres i Budapest.

 

 

 

 

Siemens Combino NF12B er verdens længste sporvogn med 53,99 m totallængde. Man har i alt 40 enheder, som kun bruges på linje 4 og 6.

 

 

 

 

 

 

Tandhjulsbanen op til 'Buda hill' er vel ikke egentlig en sporvogn, men da den har et linienummer som sporvognene (linje 60) har jeg den med her. De nuværende vogne er fremstillet af SGP (Simmering Graz Pauker AG) i Østrig i 1973, d.v.s. at men i 'østtiden' også købte materiel fra 'vesten', ligesom MAV købte diesellok fra NOHAB i Trollhättan.

 

 

 

Billeder af sporvogne i Budapest

 

Film med sporvogn i Budapest

 

Tunnelbanen

Der findes p.t. tre linier i Budapest:

  • Linie 1 - gul linie - som kaldes »Földalatti«, og som er den ældste tunnelbane på det Europæiske fastland, indviet 1896. Det er en ganske kort strækning (4,4 km) mellem Vörösmarty ter (tæt ved Donau) og Mexokói út. Linjen har sine egene helt specielle tredelte vogne.
  • Linie 2 - rød linje: Kører strækningen Déli pályaudvar - Örs vezér tere på 18 min med 9 mellemstationer. På Linie 2 og 3 kører de ryskbyggede blå vogne, som efterhånden er over 30 år gamleter diverse leveransproblem blev et antal Altstom Metropolis sat i drift på linie 2.
  • Linie 3 - blå linie: På strækningen Kőbánya-Kispest - Újpest-Központ er der 18 mellemstationer og det tager 31 minutter at køre hele strækningen.
  • Linie 4 - grøn linie - er under byggnation og kommer at gå mellem Kelenföldi pályaudvar (hovedbanegården) og Keleti pályaudvar (en jernbanestation i den sydvestlige del af Buda). Den biver 7,4 km lang og får 10 stationer. I trin 2 hhv. 3, som endnu ikke er besluttede, tilkommer 4 hhv. 2 stationer yderligere.
  • Linie 5 - violet linie - en planlagt linie Szentendre - Oktogon - Astoria - Kálvin tér - Csepel, Ráckeve, hvor den forbinder/erstatter BKV's forortstog på linie H5 og H7.
Billeder fra tunnelbanerne

 

Trolleybusser

Budapest har et stort net af trådbusser, som alle er malet røde til forskel mod dieselbussernes blå farve. De ældste busser, som blev taget ud af trafik under høsten 2012 var ryskbyggede ZiU-9. Man har også mage busser fra Ikarus, såvel to- som tre-akslede. Fra Eberswalde i Tyskalnd har man købt Gräf&Stift MAN NGE-152, som er lavgulvs ledbusser. Man har også kæbt nye 12 m lavgulvsbusser fra Solaris (Trollino) i Polen hvor også Škoda (som nu ejer Ganz el-division) har været indblandet.

 

 

 Billeder af trolleybusser

 

 

 

Joomla templates by a4joomla