Sporvogne i Berlin

Berlin er jo nu igen blevet hele Tysklands hovedstad. For lokatrafikelskeren har byen rigtig meget at byde, selv om der ikke længere findes trådbusser i byen. Vi har været der mange gange nu, og jeg har også været der tre gange før genforeningen, men har desværre ikke nogle billeder fra de besøg. De sidste år har vi brugt vores (nu solgte) autocamper, og boet på en meget central plads på Chausseestraße (som er forlængelsen af Friedrichsstraße), lige hvor grænsen mellem øst- og vestberlin gik i sin tid.

Ansvarlig for lokaltrafikken i selve Berlin er BVG [Berliner Verkehrsbetriebe] som til dele af trafikken benytter underentreprenører.  Billetsystemet er enkelt - der er tre zoner som dækker hele Berlin, og som så mange andre steder, kan man, til en højst rimelig pris, købe 'Tageskarten', som er gyldige til ubegrænset antal rejser under en dag. Hvis man køber billetten for flere dage, bliver det endnu billigere per dag.

I Berlin findes også to forskellige tunnebanesystemer: Kleinprofil (linie 1-4)og Normalprofil (linie 5-9 og 55). Linie 1 og 2 finder man på visse strækninger i centrum oven jord som Hochbahn. P.t. er man ved at bygge forbindelsen mellem Alexanderplatz (U5) og Brandenburger Tor (U55 [Kanzlerbahn])

Sporvejsnettet i Berlin ligger hovedsaglig i den tidligere østsektor, men nogle linier er efter genforeningen bygget ind i 'vest', og flere er på vej eller planlagt, f eks fra Oranienburger Tor til Hauptbahnhof, og fra Friedrichstrasse til Potsdamer Platz.

Som noget ganske unikt for Stor-Berlin findes der også fire »private« sporvejsselskaber:

  • Linie 87. (S) Rahnsdorf - Woltersdorf, Schleuse
  • Linie 88. (S) Friedrichshagen - Alt Rüdersdorf
  • Linie 89. (S) Strausberg - Strausberg Stadt, Luastgarten
  • Linie9x. (S) Potsdam  7 linier i byen

Jeg har besøgt og kørt med dem alle og vil også give en lille beskrivelse af hver linie her. Observere at alle net kommer ind i/ligger i tarifzone C, så man skal have den korrekte billet eller en Tageskarte for alle tre zoner.

 

Jeg har lavet en tabel over de sporvogne man i dag kan finde i Berlin med omegn:

Då jeg jo fører undergrundsbaner under sporvogne findes det her grund at også lave en tabel med aktuelle vogntyper på Berlins to forskellige systemer. Jeg vil her også henvise til en side om undergrundsbanens historie, som (på tysk) udførlig beskriver både nu og da.

Der er jo stadig en del småbaner i Berlins periferi (men som indgår i VVB) som også har interessant kørende materiel. Lidt mere om dem kan du se i tabellen for neden.

Mine billeder fra Berlin har jeg delt op per år. For at denne side ikke skal blive alt forlang, har jeg valgt at lægge hvert år for sig på en separat side. Nogle år har vi faktisk været to gange i Berlin desforuden.


2006

Dette er mit første album fra Berlin, som jeg har aktuelle fotos af tog fra. Vi var i Berlin i mats måned og der er nu kun nogle få fotos fra dette år.


2007

I august måned var vi igen i Berlin nogle dage. Jeg var rundt på S-banenettet og kørte også en del med regionaltog på 'Berliner Außenring' - BAR. Derfor blev det kun til nogle få sporvognsbilleder.


2008

Dette år besøgte vi Berlin på vor sommerferie i juli, efter at vi havde været en tur i Tjekkiet.


2009

Vi var i Berlin i oktober dette år, og jeg var bl.a. og kiggede på de små baner i den østlige del af byen.

Linie 87. (S) Rahnsdorf - Woltersdorf, Schleuse

Dette en en smalsporet (1000 mm) linie som betjener byen Woltersdorf i den sydøstlige del af Berlin. Trafikken køres af Wotersdorfer Straßenbahn GmbH. For at komme til Rahnsdorf tar man S-bahn linie 3 mod Erkner.

Som alm. liniekøretøjer bruges et antal to-akslede Gotha-vogne, byggede i 1960'erne. Linien trafikeres i 20 min drift over hele døgnet, og i myldretiden i 10 min drift på en del af linien. Man har passende bivogne til Gothavognene, da det er besværig og tidskrævende at gå rundt ved begge endestationer.

Linie 88. (S) Friedrichshagen - Alt Rüdersdorf

Også denne linie er smalsporet 1000 mm, og også til denne bruges S-bahn linie 3 mod Erkner. Trafikken køres her af Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn i 20 min trafik hverdage, men Lø-Sø køres der kun hver ½ time og i randtiderne kun en gang per time.

Linie 89. (S) Strausberg - Strausberg Stadt, Luastgarten

 

Denne linie tegner sig Strausberger Eisenbanhn selv om linien i dag er koncessioneret som sporvej. Ligesom de andre er køreplanen hver 20 min. (hverdage) tilpasset S-togene. Banen, som er normalsporet, bruger tre Tatra KT8D5, hvoraf en har en lavgulvs midterdel. For nylig har banen fra Bombardier modtaget to toretnings 5-delte Flexity-Berlin (GT6-08) af samme type som BVG's som erstatning for Tatravognene.

 

Linie9x. (S) Potsdam  7 linier i byen

I Potsdam tegner lokaltrafikseklskabet sig VIP (Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH). Det er jo et ret stort selskab, som driver i alt 7 sporvejslinier, samt bus- og bådlinier, men då de indgår i Bedrlins linie-  og taxesystem har jeg valgt at beskrive dem her. Man har følgende sporvejslinier:

  • 91 - Bhf Pirschheide - Bhf Rehbrücke
  • 92 - Bornstedt, Kirschallee - Kirchsteigfeld, Marie-Juchacz-Str.
  • 93 - Glienicker Brücke - Bhf Rehbrücke
  • 94 - Schloß Charlottenhof - Babelsberg, Fontanestr.
  • 96 - Bornstedter Feld, Viereckremise - Kirchsteigfeld, Marie-Juchacz-Str.
  • 98 - Bhf Pirschheide - Kirchsteigfeld, Marie-Juchacz-Str.
  • 99 - Babelsberg, Fontanestr. - S Hauptbahnhof <> Kirchsteigfeld, Marie-Juchacz-Str.

 

 PotsdamTram1 Man har såvel KT4D som Combino og for nylig har man også et antal Variobahn.


2010

Vi var hele tre gange i Berlin dette år. Første gang marts måned (rundt påske), anden gang til sommerferien i juli og sidste gang i oktober.


Ved besøget i marts gjorde jeg som sædvanlig rundture med sporvogn og s-tog, men jeg var også på Deutsches Museum ved den gamle 'Anhalter Güterbahnhof'.


2011

Dette år var vi kun én gang i Berlin, nemlig til den sene påsken i slutningen af april. Vi have et flot vejr og jeg passede da også på at køre rundt i byen på mit dagkort.


Freizeit und ErholungsZentrum

Som noget specielt var jeg også til FEZ = Freizeit und ErholungsZentrum (eller det som i østtiden også kaldedes Pioniereisenbahn), som havde åbent hus i påsken.
Der var rigtig mange tilskuere mødt frem, og de små tog kørte i pendulfart.
Et jazzorkester spillede ved indgangen, der var stand med forskellig materiel og BVG kørte museums-sporvogn mellem Köpenick og Schöneweide

Lidt tilfældigt fik jeg nogle billeder fra Oranienburg  og Köpenik, og planagt en sekvens fra FEZ og en tur med en museumssporvogn.


2012

Dette år var det første i lang tid som vi ikke besøgte Berlin - så derfor heller ikke nogle billeder.

 


2013

Vi besøgte igen Berlin i Oktober og havde lejet en flot lejlighed tæt ved Potsdamer Platz - ja så tæt at vi havde udsigt fra vores altan - den ene vej til Potdamer Platz-stationen og den anden vej mod Mendelssohn-Bartholdy Park og Gleisdreieck.

Hvad angår sporvogne havde jeg frem for alt interesse i at køre i de nyleverede syv-delte GT8-08 (nr-serie 8xxx) fra Bombardier. Dette fik jeg lejlighed til på linjerne M4, M5og M6. Jeg ville også gerne have kørt med den kortere fem-delte GT6-08 (nr-serie 3xxx) , men det blev der ikke lejlighed til.

De moderniserede KT4D gør stadig tro tjeneste på de fleste linier som har vendeslinger, kun på linier uden sådanne er der kin GT6 i ZR-udførelse (nr-serie 2xxx).

 


2014

DVN BerlinVi var igen i Berlin i ugen før påske.Jeg tog, som sædvanlig, rundt i byen med de forskellige lokatrafikmidler, men denne gang blev der slet ikke til nogle rejser med sporvogn. Jeg brugte to dage på hhv. U- og S-Bahn-museum, som (endelig) havde åben i de dage vi var der.  Jeg har dog også til gode at besøge Denkmalpflege-Verein Nahverkehr Berlin e.V. [DVN] i Niederschönhausen, som har åben 1. lørdag i perioden maj - oktober eller en af deres 'Themenfahrten' 2. eller 3. Søndag i april - november.

Du kan læse om mine udflugter på siderne om Tog Berlin.

Joomla templates by a4joomla