Sporvognsfabrikker

For neden lister jeg et antal virksomheder som har leveret sporvogne. Nogle af dem har tillige med leveret jernbanekøretøjer, men jeg har endda valgt at have dem med her. Siden gør på ingen måde krav på at være komplet – den er mere et udtryk for, hvad jeg kan og har læst om forskellige steder, herunder også på internettet.

Mange af byerne med sporvogne havde også gode værksteder, hvor man om- men også nybyggede vogne i egen regi.

Da det under arbejdet hermed viste sig mere omfattende en hvad jeg havde forestillet mig har jeg delt materialet i to dele - en vest- og en østdel. Dette er vestdelen, som (foreløbig) omhandler Danmark, Sverige, Østrig og det gamle Vesttyskland.


Danmark

Danmark har jo haft tre sporvognsbyer, og alle har fået de fleste af sine vogne fra fabrikken i Randers, men der var også nogle andre.

Larsens Vognfabrik - Frederiksberg

Her byggedes de første danske sporvogne til Frederiksberg og København, m.fl. steder.

 

 

 

 

 

 

 

Vulcan - Maribo

Denne fabrik byggede hovedsagelig jernbanemateriel, herunder damplokomotiver, men ved sekelskiftet byggedes også nogle elektriske motorvogne til København.


I 1906 var det imidlertid slut med bygning af lokomotiver og jernbanevogne i Maribo, idet virksomheden blev solgt til vognfabrikken Scandia i Randers. De sidste vogne der forlod fabrikshallen i Maribo var formentlig de fem lukkede DSB-godsvogne QF 8463-8467, mens de sidste vogne som fabrikken havde i ordre blev færdigmalet i Randers i foråret 1906. 

 

 

 

 

Scandia – Randers

 

Startede som Hvide Mølle i 1859 – blev 1876 til Scandia, og togs over 1988 af ABB og 1996 af Adtrans og ejes siden 2001 af Bombardier. Største delen af de danske sporvogne kom fra denne fabrik, som jo ellers leverede rigtig meget materiel til de danske jernbaner.

Via ABB kom fabrikken hen ad vejen til Bombardier-familien, se nærmere herom for neden.

 

 

 

Københavns Sporveje (KS) - København

Mange af vognene blev både om- og nybygget på KS’ egne værksteder.

Fotografiet her viser en vogn i 700-serien »Dukke Lise« bygget ved KS' hovedværksted på Enghavevej i 1949.

 

 

 

 

 

 

 


Sverige

ASEA (Allmänna Svenska Elektriska AB) – Västerås

Dette store svenske selskab, om jo er kendt for alle sine elektriske komponenter byggede også mange jernbanekøretøjer, herunder det legendariske svenske D-lok. Efter at have været ejet af ABB ejes nu lokomotivproduktionen af Bombardier.

 

 

 

 

 

Hägglunds – Örnsköldsvik

En meget kendt fremstillingsvirksomhed for spormateriel og busser idet nordlige Sverige, som også har fremstillet sporvogne til mange svenske byer. Til GS i Göteborg leverede man 1958-62 i  alt 125 M25.

I dag tilhører man Bosch-gruppen og har en helt anden fremstilling på programmet. 60 stk M29 til GS i Göteborg kom til at blive de sidste sporvognene fra Ö-vik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ASJ (Svenska Järnvägsverkstäderna) – Linköping/Falun/Arlöv

Også en af de store fremstillere af jernbanekøretøjer, ned fremstilling på flere steder.

 

 

 

 

 

 

70 stk. M28 til GS i Göteborg kom at blive den sidste leverede sporvognstypen.

 

 

 

 

 

 

GM (General Motors Nordiska AB) – Stockholm

GM’s verksted i Hammarbyhavnen kunne ikke under krigen montere biler, og da SS under krigen havde konstrueret en ny sporvogn A25, blev dette værksted valgt at fremstille (de første) af denne vogntype. Der byggedes i alt 80 vogne.

Efter krigsslutningen bestilte SS yderligere 31 vogne, A26 og A27, som dog fremstilledes af Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. Efter krigen optog GM igen sin 'normale' importørvirksomhed og der byggedes ikke flere sporvogne der.

 

 

 

 

 


Tyskland

Der har været rigtig mange fremstillere i Tyskland gennem tiderne. Jeg har listet nogle af dem for neden. I ’gamle dage’ havde hver sporvognsby sin egen ’husleverandør’, hvor man tit ejede (en del af) virksomheden.

I den senere tid har en del af dem forsvundet eller gået op i andre selskaber. Samtidig har EU-reglerne om licitation gjort det mulig for andre at komme ind på nye markeder. De store nye spillere på det europæiske marked har jeg derfor samlet under »Europa«

Düwag/Uerdingen - Düsseldorf/Krefeld/Uerdingen

Grundet 1898   Solgt til Siemens i 1989.

Dette var en af de største fremstillere af sporvogne. Oprindelig var der to selskaber: Waggonfabrik Uerdingen AG i Uerdingen  og Düsseldorfer Waggonfabrik. De gik i 1935 sammen. Specielt er de under varenavnet Düwag kendt for Grossraum og ledsporvogne til Vesttyskland. De Københavnske Düsseldorfere kom herfra bl.a. mange andre, og nogle af denne familie kører endnu. Firmaet eksisterer i dag i Siemenskoncernen, hvor man fremstiller produkter til jernbanen – såvel højhastighedstog som regionaltog (Desirio-familien: BR642 i Tyskland og MQ i Danmark). Det var også herfra de mindre lykkede Combinoer kom – kan foruden mange steder i Tyskland, bl.a. ses i Amsterdam, Budapest, Bern og Basel.

 

 

Falkenried - Hamburg

Grundet 1880.   Tilhører siden 1918 HHA.

Dette selskab, som i dag er et datterselskab til Hamburger Hochbahn (HHA), var ’husleverandør’ til sporvejen i Hamburg, men sporvogne blev også leverede til andre byer, herunder Kristiania (Oslo), Amsterdam, Berlin og Warszawa.

Selskabet tilhører stadig HHA, men da der ikke længere kører sporvogne i Hamborg fremstilles heller ikke sporvogne her mere.

 

 

 

Hansa Waggonbau – Bremen

Grundet 1908.   Nedlagt efter insolvens i 1975.

Grundet 1908 som Norddeutsche Waggonfabrik (også kaldet Nordwaggon) i Bremen-Hastedt. Efter krigen blev fabrikken omdannet til Hansa Waggonbau GmbH. BSAG som sporvejen i Bremen heder, fik mange af sine efterkrigsvogne fra denne fabrik, som er specielt kendt for Kurzgelenkstraßenbahnen af type GT4 med tilhørende bivogne.

 

 

 

Rastatt - Rastatt

Grundet 1897   Overtaget af Bauknecht i 1971.

Foruden sporvogne havde man jernbanevogne på programmet frem til cirka 1970, da Bauknecht overtog selskabet, men de gik i konkurs i 80'erne og siden da er det et investeringsselskab som driver vognreparatur og ombygning under navnet BWR.


 

 

 

 

Wegmann - Kassel

Grundet 1882 Stadig eksisterennde - i dag i Krauss-Maffei-koncernen.

Denne fabrik er bl.a. kende for Wegmann-toget, som var et strømlinieformet tog i 1930'erne. De tilhører i dag Krauss-Maffei-koncernen og arbejder i dag hovedsagelig med rustningsindustrien.

 

 

 

 

 

Fuchs – Heidelberg

Grundet 1844.   1930 til Westwaggon.

Denne fabrik leveret fremst til Heidelberg, men også til en hel del andre byer, herunder U-bane-vogne til Berlin.

 

 

 

 

 

 

Hannoversche Waggonfabrik (Hawa) – Hannover

Grundet 1898.  I likvidation 1932.

Ligesom I mange andre byer leverede denne fabrik frem for alt til den egne by, men også til fjerne byer som Trondheim I Norge.

 

 

 

 

 

Credé - Kassel

Grundlagt 1897. Nedlagt 1967.

Denne virksomhed lavede også et stort antal jernbanevogne – herunder »Rheingold-Expreß« men naturigvis også sporvogne til Kassel og andre tyske byer. Virksomheden blev nedlagt 1967.

 

 

 

 

van der Zypen & Charlier - Köln-Deutz

Gundet 1845.  Ingik fra 1928 i Westwaggon.

Foruden sporvogne til bl.a. Köln byggede man de første vogne til Wuppertals Schwebebahn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Westwaggon - Köln-Deutz

 

Grundet 18928. Opgik 1959 i KHD - Klöckner-Huboldt-Deutz - koncernen.

I Westwaggon kom efterhånden følgende fabrikker med:

  • van der Zypen & Charlier, Köln-Deutz
  • Killing & Sohn, Hagen
  • Düsseldorfer Eisenbahnbedarf (vormals Carl Weyer & Co.), Düsseldorf
  • Waggonfabrik der Gebrüder Gastell,  Mainz-Mombach
  • Waggonfabrik Fuchs, Heidelberg

 

 Der fremsilles ikke lægere sporvogne i KHD-koncernen.

 

 

 

 

 

 

Herbrand – Köln

Grundet 1866.   Ophørt 1928. Tilhørte siden 1917 LHB-group.

En tysk jernbanetillverkere som specialiserede sig bl.a. på post- og rejsegodsvogne til de tyske jernbaner. Allerede 1928 ophørte produktionen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esslingen - Eßlingen

Grundet 1846.  Ophørt 1968.

Mit minde af de første svenske diesellokomotiver V3 fra Esslingen glemmer jeg ikke, men denne fabrik leverede også sporvogne, bl.a. til Stuttgart og Eßlingen.

1965 gik man op i Daimler-Benz-koncernen og da havde man leveret de sidste GT4-sporvogne til SSB i Stuttgart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rathgeber (Waggonfabrik Josaef Rathgeber) – München

Grundet 1852.   Lukket 1987.

Naturligvis brugte man sporvogne herfra i München, men det sidste man leverede inden fabrikken lukkede i 1987 var en del af 420-motorvognene til DB.

 

 

Salzgitter - Salzgitter

Grundet  1834 (Gottfied Linke)   Ekisterer stadig.   Tillhører Alstom-group.

Dette selskab har i lange tider til hørt Linke-Hofmankoncernen, men er siden 1974 en del af Alstom-koncernen. Foruden sporvogne har selskabet leveret bl.a. godsvogne og ICE-tog i Tyskland samt vogne til Ma (SØLVPILEN) og de nye Københavnske S-tog (SA m.fl.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Talbot – Aachen

Grundet 1838   Ekisterer stadig.   Indgår i Bombardier-group.

Endnu en stor fabrik for af jernbanematerial, og selskabet blev efter krigen NS (Nederlanse Spoorwegen) hovedleverandør. Bombardier overtog fabrikken 1995 og de har annonceret dens lukning i 2013. I de senere år er fabrikken kendt som leverandør af »Talent-motorvogne« (DB’s BR644).

 

 

MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) - Augsburg

Grundet 1758.  Eksister stadig.   Selskabet indgår i dag i Volkswagen-group.

Den store lastbils producent har også leveret sporvogne til bl.a. Augsburg. De er vel også i Danmark kendt for aat de har bygget motorvognene til 'Sølvplien', litt. MA. Fremstilling af sporvogne er ikke længere på programmet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mange af de tyske fabrikker har haft en ret omskiftelig tilværelse og mage forskellige ejerforhold, of flere er lukket eller har gået over til andre produkter. Der er nu nogle store internationale selskaber samt nogle små,som i  dag fremstiller sporvogne. I billedet for neden har jeg forsøgt at (ud fra de oplysninger man kan hente fra internet mm.) beskrive tilhørsforholdene gennem tiden.

 

 

 


Østrig

Lohner - Wien

Grundet: 1821   Opløst: 1971 (Opkøbt af Bombardier)

Lohner-Werke i Wien er en gammel fabrikant i Wien og selskabet indgår i dag i Bombardier-koncernen. Firma Rotax byggede her på licens Düwag-vogne for bl.a. Wien og andre østrigske byer.

 

 

 

 


Europa

Der er i dag nogle store koncerner, hvis sporafdelinger er ret enerådende, hvad angår fremstilling af sporvogne.Hvis man tager udgangspunkt ved ASEA i Sverige hhv. Scandia i Damark kan man tegne følgende billede:

 

 

ASEA - Allmänna Svenska Elektriska AB

ASEA fusionerede 1988 med det schweiziske selskab Brown Boveri, og det nye selskab kom så at hede ABB.

Der blev fremstillet mange sporvogne til det svenske marked - se nærmere herom for oven under Sverige.

 

ABB/ASEA Brown Boveri

Dette selskab bestod foruden af svenske ASEA i Västerås og Brown Boveri i Baden i Schweiz, også af det danske Scandia (Ascan-Scandia) i  Randers. I dag er det Bombardier som  står for de sporbundne køretøjer fra Randers hhv. Västerås.

Scandias historie knytter sig til følgende årstal:

  • 1859 - 1870 Hvide Mølle
  • 1869 - 1876 Randers Jernbanevogn-Fabrik
  • 1876 - 1988 Scandia A/S
  • 1988 - 1996 ABB Scandia A/S
  • 1996 - 2000 ADtrans
  • 2000 -           Bombardier Transportation Denmark A/S

 

Adtranz

Adtrans dannedes i 1996 da ABB's og Damler Benz AG's jernbanedele slog sig sammen ved at Daimler købte aktiemajoriteten i ABB. Selskabet blev dog ikke gammelt, da Bombardier købte selskabet i 2001 efter flere år med tab.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bombardier

Bombardier er en multinational koncern med hovedkvarter i Canada, som producerer bl.a. fly og tog. Selskabet har 65.000 ansatte og har siden 1998 organiseret sine aktiviteter inden for de fem divisioner, hvor sporvogne hører under transportation.

Bombardier sporvogne hører i dag under familien »FLEXITY« og der er leveret mere end 3000 enheder.

Nogle af dem har jeg mødt i forskellige byer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siemens

 Siemens AG er en tysk industrikoncern, der producerer alt fra kaffemaskiner til atomkraftværker. Koncernen opererer i 190 lande verden over. Selskabet blev grundlagt i 1847 i Berlin af Werner von Siemens.

En del av koncernen er Siemens Mobility, tiligere Siemens Transposition. Bland  andet fremstilles sporvogne af familierne Avenio og Combino. Også ULF-sporvognen, som har det laveste gulv af alle sporvogne,fremstilles af Siemens for Wiener Linien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alstom

Alstom , som dannedes 1928 af to franske selskaber, er en fransk multinational konglomeratvirksomhed indenfor elektricitets- og transportmarkedet. Gennem sammenlægning med GEC og Alcatel blev der i 1998 dannet det nuværende Alstom. De fremstiller bl.a. tog og sporvogne. Sporvognene kan man se i mange franske byer, men også i det øvrige Europa. Familien kaldes Citadis:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stadler

Stadler er et selskab i Schweiz, startet 1942, som fremstiller både jernbane- og sporvejsmateriel. De har gennem køb m.v. fabrikker i forskellige lande:

  • Bussnang (CH); site of original factory 1962
  • Altenrhein (CH); erhvervet 1997 fra Schindler Group
  • Berlin-Pankow (D); erhvervet 2000/2001 fra Adtranz
  • Biel/Bienne (CH); købt 2004
  • Siedlce (PL); købt 2007
  • Weiden (Oberpfalz (D)); købt 2005 fra Partner für Fahrzeugausstattung (PFA)
  • Winterthur (CH); ex Winpro AG, købt 2005 fra (ex Swiss Locomotive and Machine Works)

 

De har to hovedtyper af sporvogne:

  • Tango, en delvis lavgulvs sporvogn
  • Variobahn, en 100% lavgulvs sporvogn

Disse vogne findes faktisk i mange byer:

Variobahn: Bergen (NO). Bogestra (DE), Graz (AT), München (DE), Nürnberg (DE), Mainz (DE), Potsdam (DE) og London (GB)

Tango: Bogestra (DE), Baselland (CH), Forchbahn (CH), Rhône (FR), Geneve (CH), Stuttgart (DE) og Trogernbahn (CH)

Selskabet har også fremstillet mange kendte jernbane motorvogne: KISS, Flirt, GTW,  Regio-Shuttle og to-strøms Allegra for RhB.

 

Joomla templates by a4joomla