Galleri Jylland 2005
  Galleri Jylland 2005 | Togtur på Arrivas net i Jylland - april 2005

 

Privat
Jernbanesider
Fritid

Togtur i Jylland 2005

For det gavekort jeg fik, da jeg blev 60 i 2004 købte jeg en billet Ejby - Struer, med fremrejse via Århus - Langå og returrejse via Skjern - Varde - Esbjerg. Yderligere købte jeg billetter til Lemvigbanen (VLTJ fra Vemb til Thyborøn) og Vestbanen (VNJ fra Varde til Nr. Nebel).

Tak til de kære naboer på Fladholm for gavekortet - det blev til en flot rejse med mange gode oplevelser.

 

 

På kortet kom turen til at se sådan ud:

 

 

 

Tegnforklaring:


De strækninger jeg kørte med DSB-tog er markeret i rød farve.


Arriva togstrækninger er markeret med blå farve.


Lemvigbanen er markeret med orange farve.



Vestbanen er markeret med grøn farve.

Jeg kørte efter følgende køreplan:

  Ank Afg Tog nr
Ejby   07:40 2715
Middelfart 07:51 07:51 2715
Fredericia 07:59 08:08 117
Vejle 08:21 08:23 117
Herning | | 117
Skanderborg 08:55 08:55 117
Skjern | | 117
Århus H 09:08 09:18 5427
Langå 09:49 09:54 2427
Struer 11:14 11:25 5238
Vemb 12:04 13:10 313
Lemvig 13:40 13:50 313
Thyborøn 14:25 14:30 318
Lemvig 15:00 15:05 318
Vemb 15:40 16:04 5250
Skjern 16:55 17:04 5158
Varde 17:42 18:05  
Nr. Nebel 18:50 18:55  
Varde 19:40 19:46 5166
Esbjerg 20:04 20:56 668
Fredericia 21:58 22:47 2772
Ejby 23:09   2772

På denne side vil jeg kort beskrive turen, og jeg har også samlet de billeder som ikke har direkte tilknytning til de tog jeg kørte med, men som alligevel har sit interesse.

EJBY

Når jeg kom ned til stationen cirka 7:30 holdt der et godstog i overhalingssporet med et EG-lokomotiv.


EG 3104 med xxxx i Ejby

Efter at et MF-tog hade passeret kunde godstoget afgå mod Middelfart cirka 7:35.


Tog xxxx afgår Ejby efter at ha blevet overhalet av et IC-tog

Tog 2715 ankom/afgik Ejby cirka 5 min forsinket.

FREDERICIA

Tog 2715 tages ind på spor 4, og MF-sættet bliver koblet sammen med den MF-stamme som kommer fra København i tog 117. Samtidig kobles ER- sættet fra i Fa, så at tog 117 består af to MF, hvoraf den forreste (fra 2715) kun løber til Århus. Deling o sammenkobling af 117 gjorde at toget afgik Fa 8 min forsinket.


Kobling af MF 5077 og 5082 på Fredericia station. MF 5082 hade også et ER-sæt  bagerst,
som også skulle kobles af så det blev en tidskrævende til- og frakoblingsprocedure i spor 4.

Århus H

Når så tog 117 ankom Århus (cirka 6 min forsinket) deles toget igen, og forreste sæt (5077) bliver i Århus, men 5082 fortsætter alene til Aalborg


MF 5077 og 5082 skilles ad på Århus H

Herefter fortsatte jeg med en Arriva-MR i hælene på tog 117 op mod Struer.  Forsinkelsen på 3 min fra Århus H blev indhentet før vi nåede Langå, og frem til Stuer gik det helt efter køreplanen med to krydsninger undervejs i Ulstrup og Højslev.

Struer

En gang en af de store jernbanemetropolerne i Jylland, og der er da stadig megen trafik på banegården:

Arrivas Lint-tog opstillede på banegården

Samme tog i en anden vinkel

Der stod også et antal af Arrivas MR-tog

Der er 4 togspor i Struer

Et DSB-MR-tog med destination Fredericia via Herning-Vejle står startklart i Struer, spor 1

Struer var jo faktisk mit mål på billetten, men jeg påbegyndte straks returrejsen ned langs sen vestjyske længdebane. Igen med et af Arrivas MR-tog. Næste stop på turen blev Holstebro, hvor toget gjorde stop cirka 10 min, og jeg fik en smøg (alle Arrivas tog er røgfrie) og nogle billeder:

Holstebro


I Holstebro er der en meget flot stor station, som minder om stationens storhedstid.


MR-toget venter på kør mod RJ fra PU'n i spor 3. Den anden udkørsel mod syd er til banen mod Vejle over Herning.

Efter opholdet i Holstebro fortsatte tog 5238 sin tur mod Skjern, men da jeg ville køre en tur med Lemvigbanen, stod jeg af i Vemb.

Vemb 1

Her skulle jeg vente en lille times tid på toget mod Thyborøn, og jeg fik så dagens første "junkfood" i en "pølsevogn" tæt på stationen - det eneste sted man ku få noget spiseligt i byen på dette tidspunkt. Stationen er ret øde, og Lemvigbanens tog ankommer og kører fra spor 0, men der er et forbindelsesspor til DSB/Arriva, da nogle af VLTJ's tog morgen og aften fremføres til og fra Holstebro.

  
Spor 0 i Vemb hvorfra togene på Lemvigbanen ankommer og udgår

Tog 313 med Thyborøn afgik rettidig fra Vemb med mig som eneste passager. Lokoføreren, som også viserede min billet, oplyste, at han ikke kørte længere end til Lemvig, »det gad han ikke«, men at der nok var et andet tog, som jeg kunne fortsætte med mod Thyborøn i Lemvig.... Dejlig privatbaneidyl....

Lemvig 1

Jo da ved ankomsten til Lemvig var der mange tog på stationen (Lemvig er jo også hjemmestation for VLTJ). Jeg fik taget nogle fotos:

Tog på banegården i Lemvig fra højre, efter min ankomst: Tog 313 mod Thyborøn [Ym/Ys 13 Vigen]; Tog xxx med Vemb [Ym15 Fjorden]; Tog 313 lige ankommet fra Vemb [Ym/Ys14 Tangen]; YBM17 opstillet.

 

Tog 313 mod Thyborøn i spor 1.

Ym 15 Fjorden er en af Nærumbanens Lynetter, som blev solgt da LNJ fik sine Regio-Sprinters. Noter nødkoblingen!

 

YBM17 er en af de Y6 fra SJ i Sverige, som Lemvigbanen brugte i lang tid. Den står nu som reserve.

 

Efter opholdet i Lemvig fortsatte turen op mod Harboøre og Thyborøn med Vigen.

VLTJ's lynetter er godt vedligeholdt, og sporet fejler heller ikke noget. Fra at have været eneste passagerer i Vemb tog 313 kom der undervejs et større antal rejsende med toget, og mange stod både af og på undervejs (ikke altid ved de officielle stopsteder!!) I det hele virkede stemningen på banen og mellem banen og den personale og passagerer være meget god og hyggelig.

Udsynet fremad fra toget fremad er også godt.

 

 

Vi ankom omsider til banens endepunkt:

    

Thyborøn

I Thyborøn er der oven i købet er to stationer!


Thyborøn havn er banens slutstation.

 
Thyborøn K er trinbrættet ved kirken i byen.

Der er lidt fiskeindustri i byen, ellers er den (og banen) mest præget af turisttrafik. Dog er Cheminova lidt syd for byen en større industri, og også en af banens større godskunder.


Sommerhuse i Thyborøn

Udsyn over Harboøre Tange fra toget

Cheminova på Rønland

Efter et kort ophold i Thyborøn H fortsatte jeg tilbage med Lemvig - Vemb med tog 318 - stadig med Ym/Ys 13 »Vigen«. I Lemvig var der igen nogle minutters pause, som resulterede i følgende fotos:

Lemvig 2

Lemvig, som jo er banens hoved- og hjemmestation er også en sækstation (rembourscementstation), men der er også et havnespor (i forgrunden) som ser ret rusten ud - så det bruges nok ikke ret meget mere?? Ved siden af havnesporet står damplokomotivet VLTJ6 opstillet på sit eget spor.

Lokomotivet befinder sig i en ret dårlig forfatning, og trænger virkelig til en "kærlig hånd" - hvis man skal have et lokomotiv opstillet som mindesmærke skal det vel også vedligeholdes - i hvert fald udvendig??

Vemb 2

Efter ankomsten til Vemb igen, skulle jeg så vente i 24 min, før jeg kunne komme videre med et Arriva tog mod Skjern. Tog 5250 blev så det første tog med en Lint41-motorvogn som jeg kom at køre med ved Arriva denne dag.

Skjern

Foruden den Vestjydske længdebane, udgår også linien mod Silkeborg - Skanderborg herfra.


Arrivatog mod Silkeborg - Skanderborg - Århus H afgår fra Skjern.

Jeg skulle jo også skifte tog i

Skjern, og fortsatte med et andet Lint41-sæt i retning Esbjerg. Men, jeg skulle jo også en tur med privatbanen mod Oksbøl - Nr. Nebel, så mit næste stop blev derfor Varde.

Varde

Varde er jo faktisk blevet en af Arrivas hjemmestationer, og VNJ,s værksteder tager nu også hånd om både Arrivas AR- og MR-tog. Vestbanen VNJ styres jo nu også af Arriva, men har foreløbig beholdt sine Lynetter.

Varde station  er hjemmested for såvel Arrivas Lint41-tog som MR-tog lejet fra DSB.
Vestbanens Lyntetter har navne ligesom på VLTJ. Her Ym72/Ys82 »Æ Huk«. Men i hvert fald det tog jeg kørte med var rimeligt beskidt udvendig - sammenlignet med VLTJ's tog for oven. Også en del af Lint-togene var godt beskidt på opstillingspladsen i Varde, som det tydelig kan ses!!!

Nr. Nebel

Nr. Nebel er Vestbanens slutstation. Herfra går dog et spor til Nymindegab, som tidligere blev brugt af militæret. Dette spor er dog nu i en så dårlig forfatning, at de  ture som DJK tidligere gennemførte her om efteråret med en Triangel motorvogn, ikke længere kan gennemføres desværre.


Nr. Nebel med sporet mod Nymindegab, og en af banens typiske passagerer - en ældre dame (denne gang uden rollator).

Samme vej tilbage igen til Varde, og efter et kort ophold videre mod Esbjerg med en af Arrivas Lint-vogne igen.......

Esbjerg

Her hade jeg planlagt mit andet spiseophold denne togdag, men det var ved at gå helt i vasken. Ingen som helst forplejning på Esbjerg station, men pølsevognen udenfor, så lovende ud, og lyset der var jo også tændt. Men ak nej, de hade lukket allerede kl. 19!!! Nå, vel, men så må jeg da en tur op i byen for at finde et sted at få noget at spise? Oppe ved torvet endnu en oplyst pølsevogn, men jeg blev da snydt endnu en gang - de hade også lukket -  kl. 20 - for 10 min. siden!!! Videre langs gågaden, og endelig fandt jeg et åbenst spisested i form af en burgerbar, hvor jeg fike en (elendig) pita kebab. Tilbage igen til stationen hvor toget mod Fredericia stod opstillet i spor 3.

Fredericia

Jo der sker da altid noget på stationen i Fredericia. Jeg hade et ophold her på cirka 50 min, men de føltes da ikke langsomme. Stod her på mit sidste tog tilbage mod Ejby, efter at have fotograferet toget og skiltningen:

Stationsskilt Monitor med destination mm. MQ 4112

Ejby

KL. 23:09 ankom jeg så til udgangspunktet Ejby igen, efter en dejlig dag på jernbanen, hvor jeg i stort set fik set og oplevet det jeg hade forventet.

Til top

Galleri Jylland 2005 | Togtur på Arrivas net i Jylland - april 2005

Dette Websted blev sidst opdateret 18. December 2005